8 november 2016

Keep it simple & stupid: conversieoptimalisatie was nog nooit zo eenvoudig

emil machiels

Hoe begin je aan conversieoptimalisatie zodat het kan uitgroeien tot een dragende factor voor E-commerce binnen de organisatie? Waar lopen andere grotere organisaties tegenaan en waar ligt het ‘low hanging fruit’? Allemaal vragen die Emil Machiels, E-commerce manager Europe bij Dorel Juvenile Europe, zichzelf stelde voordat hij zich aanmeldde voor de talent circle Conversion Optimization.  Wij vroegen Emil zijn belangrijkste tips met ons te delen.

 

1. Bepaal de stip op de horizon

Bepaal voor jezelf waar je naartoe wilt met conversie optimalisatie binnen je organisatie. Blijf je meer en meer investeren in traffic naar het platform of wil je naast traffic meer investeren in conversie verhogen op het platform zelf?

2. Start met een 0-meting

Zorg voor een 0-meting (van je KPI’s en funnels) op je platform(en). Vanuit waar ben je gestart? Door het 0-punt vast te leggen en dit af te zetten tegen nieuwe resultaten, weet je door consistent testen en implementeren exact wat je hebt verbeterd. Een onterechte aanname van velen is dat je maar 1 A/B test tegelijkertijd kunt uitvoeren. Als je goed in kaart brengt hoe je conversieverlies binnen je funnel is opgebouwd, kan je wel degelijk meerdere testen tegelijkertijd doen. Net zo belangrijk is overigens dit goed vast te leggen en intern te presenteren. Zo laat je iedereen delen in het proces en creëer je direct draagvlak. 

3.Keep it simple and stupid

Begin met makkelijke, voor de hand liggende A/B testen. “Wij zelf zijn gestart met low hanging fruit zoals kleuren van call-to-action buttons en zoekbalken aanpassen. Met het aanpassen van de zoekbalk was het direct raak. Deze test gaf niet alleen een dermate boost aan de conversie op het platform, maar overtuigde ook het team van het belang van A/B testen. Dit heeft erin geresulteerd dat we momenteel consistent aan het testen zijn”. 

4. Maak de juiste afweging

Weeg goed af welke test je gaat doen. Probeer eerst kleine testen uit te voeren met lage (verwachte) impact, in plaats van direct een test waar veel development werk aan vast zit. 

5. Creëer intern draagvlak

Probeer de organisatie mee te krijgen. Als het even kan, probeer dan een team te creëren dat met passie en gedrevenheid conversie optimalisatie binnen je organisatie wilt uitrollen. Zorg voor een multidisciplinaire samenstelling, zoals bijvoorbeeld een marketeer, UX specialist en Front- back-end devoloper. Dit team laat je met regelmaat samenkomen. “Binnen E-commerce Dorel hebben we ervoor gekozen om elke vrijdag bij elkaar te zitten: Conversion Friday. Elke vrijdag worden testen bekeken, opgezet en desnoods ingepland om geïmplementeerd te worden. In een aparte ruimte. Iedereen is vrij om langs te komen, zijn ideeën te delen of samen in bepaalde data te kijken. Dit heeft er bij Dorel zelfs toe geleid dat we begin volgend jaar starten met enkele afdelingen op vaste momenten bij elkaar te zetten om zo ook content te gaan beoordelen”.

Wil jij ook meer kennis opdoen op het gebied van conversie optimalisatie?

Neem dan eens een kijkje in onze agenda van leeractiviteiten. Lijkt het je leuk om te sparren met professionals van andere bedrijven zoals Dorel Juvenile Europe? Dan is een Talent Circle wellicht wat voor jou!

 

Dorel is de fabrikant van diverse grote merken binnen de baby branche met merken als Maxi Cosi, Bebeconfort, Quinny en Safety 1st. Met 1300 werknemers in Europa en onderdeel van Dorel Industries heeft het een internationale focus. Dorel is een B2B organisatie die momenteel nog in een transitie fase zit naar een meer B2C focus. E-commerce speelt hierbij een belangrijke rol aangezien dit een van de kanalen is waaruit de consument kan kiezen.