11 november 2016

5 tips om goed personeel te vinden

you are hired

Het is voor het mkb een flinke kluif om geschikt personeel te vinden, zo blijkt uit recent onderzoek van vacaturesite Indeed, uitgevoerd door onderzoeksbureau TeamVier. Eén van de grootste uitdagingen is het vinden van werknemers met de beste kwalificaties: 43 procent van de Nederlandse midden- en kleinbedrijven heeft hier moeite mee. Daarnaast vinden veel bedrijven het ingewikkeld om goede vacatureteksten te schrijven. Terwijl daar nu juist de zoektocht naar de juiste kandidaat begint.

Tekst: De Ondernemer   Bron: de ondernemer

Herken jij als mkb'er dit probleem? Sander Poos, Managing Director Benelux bij Indeed, geeft een aantal tips: 

1. Experimenteer

Hoe schrijf je een goede vacaturetekst die geschikte sollicitanten oplevert? Uit het eerdergenoemde onderzoek blijkt dat mkb’ers moeite hebben met het schrijven van vacatureteksten. Bijna drie van de tien (29 procent) vinden het moeilijk om een accurate functieomschrijving op te stellen. Een bijna net zo grote groep (28 procent) vindt het vooral lastig een aansprekende tekst te schrijven. 

Het goede nieuws is dat er wel degelijk een manier is om tot de juiste vacaturetekst te komen. Helaas is er alleen geen universeel sjabloon dat voor alle bedrijven werkt. Er zit dus niets anders op dan aan de slag te gaan en te testen met verschillende soorten vacatureteksten. Experimenteer met verschillende vacaturetitels en omschrijvingen en schaaf en schrap net zo lang tot je tevreden bent met de reacties die de vacatures opleveren. Uit Indeed-data blijkt dat een vacaturetekst met 250 tot zevenhonderd woorden 2,5 keer meer sollicitaties oplevert. Een ideale vacaturetitel bevat tachtig of minder karakters. 

2. Wees mobielvriendelijk

Dankzij de opkomst van de smartphone zijn mensen altijd en overal online. Dat is voor de kandidaten naar wie je op zoek bent, niet anders. Optimaliseer het onlinesollicitatieproces daarom voor zowel desktopcomputers als mobiele devices om te voorkomen dat potentiële sollicitanten afhaken vanwege een gebruiksonvriendelijke mobiele ervaring. 

Zorg bijvoorbeeld voor een responsive recruitment site die zich aanpast aan de schermgrootte van het device dat iemand gebruikt. Beperk daarnaast het aantal stappen van jouw onlinesollicitatieproces tot een minimum en houd er rekening mee dat niet iedereen een kopie van zijn of haar cv op de telefoon heeft opgeslagen. Bied ze daarom de optie om te solliciteren met het cv dat staat opgeslagen in het account van de vacaturesite waarop u adverteert.

3. Werk aan jouw werkgeversimago

Hoe sta je bekend als werkgever? Sta je überhaupt wel bekend als werkgever? Bedrijven die werken aan hun werkgeversimago – ook wel bekend als employer branding –, kunnen over het algemeen rekenen op geschiktere kandidaten.

Werk dus aan je imago, onder andere door een ‘werken bij’-website en bedrijfspagina op de vacaturesite te zetten, waarop je adverteert. Hier kun je behalve het delen van jouw vacatures ook laten zien hoe het is om voor jouw bedrijf te werken, en duidelijk maken wat een kandidaat van jou als werkgever mag verwachten. 

4. Investeer in bereik

Iets meer dan een kwart (26 procent) van de mkb’ers krijgt te weinig reacties op zijn vacatures. Als dat ook het geval is voor jouw bedrijf, is het verstandig om te investeren in bereik om zo een grotere groep kandidaten aan te spreken. 

Een goede tip daarbij is om in de vacaturetekst de woorden te gebruiken die jouw doelgroep ook gebruikt, zo kun je de onlinevindbaarheid verhogen. Heb je bijvoorbeeld een salesvacature openstaan, gebruik in de vacaturetekst dan relevante woorden als ‘sales representative’ en ‘verkoop’. Ook als de functie intern bekendstaat als account manager, aangezien dat een zeer algemene titel is, waar mensen die specifiek op zoek zijn naar een verkoopfunctie, misschien niet snel op zoeken. 

5. Zet data in voor betere prestaties

Succesvolle recruitment begint met kennis. Als je weet waar relevante kandidaten naar op zoek zijn, kun je daar rekening mee houden in jouw wervingsaanpak. Door de eerdergenoemde relevante termen te gebruiken bijvoorbeeld, maar ook door kandidaten inhoudelijk datgene te bieden, waar ze naar op zoek zijn. Zoals de mogelijkheid om thuis te werken. Zorg bovendien dat je resultaten meet, bijvoorbeeld hoe kandidaten bij de vacature terechtkomen en welke vacaturetitel meer en betere kandidaten oplevert.