17 februari 2017

Online leven, online leren; de toekomst van e-learning

Leren anno 2017 is niet meer hetzelfde als twintig jaar geleden. Als gevolg van alle digitale ontwikkelingen leren we steeds meer online, bijvoorbeeld via tutorials op YouTube. De laatste jaren hebben ook bedrijven de mogelijkheden van online leren ontdekt; in 2015 werd 24%* van het totale opleidingsbudget in Nederland aan e-learning besteed. De stijgende lijn is duidelijk zichtbaar; in 2012 was dit nog maar 9%. Dat e-learning aan populariteit wint, is ook niet zo gek, digitale trainingen besparen bedrijven veel tijd en geld. Er is geen docent nodig die voor de klas staat, je bespaart op locatiekosten en er zijn geen reistijd en reiskosten. Maar niet alleen de economische voordelen zijn belangrijk. Wanneer je e-learning tools aanbiedt, geef je je collega’s veel flexibiliteit. Ze kunnen dan immers anytime, any place leren. En ook prettig: iedereen kan in zijn eigen tempo studeren. Het studiemateriaal kan makkelijk opgedeeld worden, waardoor iedere medewerker de studiestof naar eigen behoefte tot zich kan nemen.

Bron: HR praktijk

Generatie Y: online leven, online leren

Die flexibiliteit past uitermate goed bij de grote groep werknemers uit generatie Y die de laatste jaren op de arbeidsmarkt komt. Maar ook vanuit een ander oogpunt past e-learning helemaal bij deze jonge generatie. Ze zijn er helemaal aan gewend, dat een groot gedeelte van hun leven zich 24/7 online afspeelt. En dus vinden ze het niet meer dan normaal, dat hun werkgever ook digitale leermogelijkheden aanbiedt. Daarnaast is deze generatie wat leren betreft eager. Ze flexwerken vaak of wisselen snel van baan of project en weten dat het belangrijk is, zich non-stop te ontwikkelen om interessant te blijven voor de arbeidsmarkt. Sterker nog, training en ontwikkeling is nodig om deze generatie vast te houden. Want hebben ze het gevoel dat ze hun talenten niet meer kunnen ontwikkelen? Dan verliezen ze hun interesse en gaan ze al snel op zoek naar een andere baan.

Meegroeien is een must

Aangezien de groep digital natives groeit, zullen steeds meer bedrijven automatisch een groter gedeelte van hun opleidingsbudget inzetten voor e-learning. Uit onderzoek onder 330 HR-verantwoordelijken (2015) bleek dat er vooral e-learning wordt aangeboden op het gebied van management- en leiderschapsontwikkeling (74%), kwaliteitszorg en veiligheid (67%), interne samenwerking (65%) en talentmanagement (55 %). Vooral dat laatste cijfer maakt het enorm belangrijk dat wij als leverancier van Talentmanagementsoftware ook meegroeien met de ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Daarom hebben we eerder dit jaar e-doceo overgenomen, een wereldwijde aanbieder van e-learning solutions. Door deze overname komt er een uniek Talentmanagementsysteem op de markt dat volledige integratie met een e-learning managementsysteem levert.