18 mei 2017

De highlights van ShoppingTomorrow - de kick-off

Op woensdag 17 mei trapte ShoppingTomorrow het nieuwe onderzoeksjaar af bij Business Universiteit Nyenrode. Met presentaties van o.a. Zalando, Euroflorist.com, IBM, Frendz en Intergamma, inspirerende expertgroepvergaderingen, stralend weer en een volle zaal kijken wij terug op een geslaagde kick-off. Wat zijn de highlights?

Wijnand Jongen (directeur Thuiswinkel.org) opende het congres met een korte introductie van de 25 gevormde expertgroepen en de nieuwe programmamanagers Inge Demoed en Sophie van Rooij die het stokje van Jorij Abraham hebben overgenomen. Nieuw dit jaar is ook dat een aantal brancheverenigingen hun eigen expertgroep hebben, zoals Travel Tomorrow, Future Retail City Center en Stadsdistributie. “Gezamenlijk duwen we retail de goede kant op”, aldus Wijnand Jongen.

Kitty Koelemeijer van Nyenrode University vertelde vervolgens: “ShoppingTomorrow heeft heel wat teweeg gebracht in de sector en vervult een rol van thougth leadership. Laten we vandaag de sector en de retail weer een stapje verder brengen.” De volgende sprekers kwamen ook aan het woord.

Digitaal in doe-het-zelf

Lieke Luttmer, director e-commerce bij Intergamma, gaf ons een kijkje in de ontwikkelingen bij Karwei en Gamma. De webshop, die vier jaar geleden pas gestart is, genereert inmiddels een belangrijk deel van de omzet. Momenteel richten ze de fysieke winkels met informatie- en bestelzuilen in op de omnichannel klantreis. Er staan er 1.200 in de winkels, waarmee ze klanten nog beter en sneller van dienst zijn. Intergamma staat nu voor een belangrijke uitdaging: hoe breng je alle data online samen? In een expertgroep van ShoppingTomorrow hebben ze vorig jaar al een doorbraak bereikt door samen met andere experts naar het dataprobleem te kijken. Een belangrijk speerpunt van Lieke is: “je doet het samen.”

Platform Economy

Cor Molenaar presenteerde zijn nieuwste boek: De kracht van platform strategie. “Wij zoeken geen winkels meer, maar producten”, vertelt prof. dr. Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit. “Heb dus het lef om te veranderen en word lid van een platform” is zijn boodschap. Er komen de laatste tijd steeds meer platformen bij, vooral uit Azië en Noord-Amerika, en grote partijen zien dit als de holy grail. Bedenk als retailer wat je kracht is, waarom mensen bij jou willen kopen en wat je driving forces zijn. Én sluit je vervolgens aan bij een platform.

“Build platforms, not walls”

Dat is de boodschap van Ken Fontijn, Country Head Benelux bij Zalando. Ook voor hen ligt er een grote uitdaging bij het veranderende consumentengedrag. Mensen zijn op zoek naar inspiratie en verhalen. “Wij geloven dat consumenten één entry point nodig hebben voor alles wat te maken heeft met fashion en wij willen gezamenlijk het ecosysteem van fashion veranderen. Zo willen we niet alleen met grote, maar ook met kleine partijen samenwerken. We investeren in technologie om dit in de toekomst mogelijk te kunnen maken. Together we create.” Zalando ziet zichzelf niet als een retailer maar als een tech-bedrijf en dát onderscheidt ze van de concurrenten, volgens Ken. “Investeer in flexibiliteit en innovatie, everything is tech”, aldus Ken Fontijn.

De ontmoetingsplaats Frendz

“Wij hebben de ambitie om consumenten voorin de bus te zetten, het liefst nog achter het stuur”, aldus Ronald van Zetten, founder van Frendz. Zij geloven dat het samenbrengen van mensen waardevol is en faciliteren daarom expressie en interactie die leiden tot transacties. “Wij willen een leidende facilitator binnen fashion zijn”, zegt Ronald. Door een app met moodboards, comments, likes en adviezen van vrienden brengen zij de doelgroep met elkaar in contact. Zij gebruiken hiervoor influencers uit de markt waardoor de hipste persoon uit de vriendengroep het zal oppakken. Voor iedere persoon die content creëert, zullen 19 mensen dit delen op social media en 80 personen zullen dit uiteindelijk zien. Klanten vandaag de dag zijn verveeld en hebben alles al. Ze hebben behoefte aan praten met elkaar, interactie, zelf bepalen en inspiratie. Frendz biedt ze die ruimte.

Digital Flowers?

Alex Bloemendal, e-commerce director bij Euroflorist.com, heeft als voornaamste boodschap voor alle retailers: just do it! Het gaat om een nieuwe mindset die zal leiden tot nieuwe resultaten en kansen. “Value is driven by customer happiness”, aldus Alex. Hierbij zijn de volgende punten belangrijk:

  • the voice of the customer;
  • customer journey;
  • data;
  • new (marketing) technology.

De noodzakelijke digitale shift voor concurrentievoordeel

Ghezal Kakar, managing consultant bij IBM, opende haar presentatie met een case van IBM en Thenorthface.com. Met een paar vragen in de webshop weet ze de pijnpunten van consumenten weg te nemen en de beste artikelen te vinden voor de consument. Vul bijvoorbeeld je vakantiebestemming en geplande activiteiten in en je krijgt de artikelen van The North Face te zien die precies aansluiten bij jouw vakantie. Hier wordt bijvoorbeeld de actuele weersvoorspelling in meegenomen. Deze zoekmethode zorgt voor een geheel nieuwe klantervaring. Na nog enkele interessante cases wil Ghezal ons nog een belangrijke constatering meegeven: “the last, best experience that anyone has anywhere becomes the minimum expectation for the experiences they want everywhere.”

Verzamel PE-punten

Met je bezoek aan de kick-off en/of deelname als expert aan het ShoppingTomorrow-programma kun je PE-punten sparen. Op deze manier kun je je expertise en ontwikkeling zichtbaar maken met het e-Academy Register. Registreer je hier