22 mei 2017

'95% van de Google Analytics accounts is niet goed ingericht'

“Goed bezig zijn met performance based marketing betekent niet alleen achteruit kijken maar ook vóóruit, zodat je niet altijd reactief bezig bent”, aldus Schelte Meinsma, coach Talent Circle Performance Based Marketing. “Met Analytics kan je achter je kijken wat er allemaal is gebeurd, maar je kunt met bepaalde tools ook leren om te voorspellen wat er nog gáát gebeuren. Op basis daarvan kan je heel goed je KPI’s gaan bepalen en ook analyseren of je ‘op schema’ ligt of dat je nog moet bijsturen om je doelen te behalen.” 

Bekijk de Talent Circle Performance Based Marketing

Wat houdt performance based marketing precies in?

Performance based marketing houdt in dat je je traffic gaat analyseren om te kijken welk rendement je uit je kanalen haalt, om vervolgens per kanaal te gaan kijken hoe je jouw tijd en budget gaat investeren. Die twee factoren creëren het principe van performance based marketing. Dat is eigenlijk ook precies hetgeen dat online marketing onderscheidt van traditionele marketing. Tools zoals Google Analytics geven je unieke inzichten die het heel meetbaar maken waar je het beste rendement uit haalt, zodat je daar op kunt sturen. Dit zorgt voor een hele andere manier van marketing. Elke dag is anders dus je kunt alles real-time aansturen op basis van de performance de dag ervoor.

Is dit iets waar alleen marketeers mee te maken krijgen?

Het is eigenlijk veel breder, dat maakt het ook weer complex. Om online succes te hebben is de afstemming van de afdelingen binnen je organisatie het allerbelangrijkst. Om heel eerlijk te zeggen is dit vaak ook de grootste valkuil. Als je bijvoorbeeld een landingspagina wilt bouwen, heb je een designer, een copywriter, een developer, een marketeer, een conversie specialist en een analist nodig. Die hebben allemaal verschillende competenties en eigenschappen.

Kan je aangeven welke trends je ziet?

Wat je veel meer gaat zien is artificial intelligence en machine learning. Dat zijn systemen die voor een marketeer heel precies kunnen prognosticeren welk gedrag iemand gaat vertonen, wanneer die dit gaat doen en welke impulsen hem ertoe aanzetten. Het analyseert gedrag, zoals hoe consumenten bijvoorbeeld hun muis bewegen, om daar marketing op aan te kunnen passen. Dit staat echter nog wel in de kinderschoenen. Alleen de grote spelers zoals Facebook of Google zijn hier al ver in.

Het gevolg hiervan is dat marketing steeds technischer wordt. De marketeer van de toekomst moet niet alleen meer creatief zijn en teksten kunnen schrijven, hij heeft ook bepaalde technische  skills nodig. De grootste valkuil in online marketing op dit moment is ook dat mensen niet goed weten of systemen goed zijn ingesteld en of hun data wel betrouwbaar is. Ik durf zelfs wel te stellen dat 95% van de Google Analytics accounts niet goed is ingericht en er dus eigenlijk op verkeerde data wordt gestuurd.

Dit klinkt allemaal best ingewikkeld, al die systemen en tools. Welke tips zijn er voor bedrijven die morgen met performance based marketing aan de slag willen gaan?

  1. Begin bij de basis. Dat houdt in dat je eerst gaat kijken of Analytics goed staat. Hiermee meet je jouw performance.
  2. Check met behulp van verschillende tools of je webshop/website goed ingericht is. Onder andere de Google pagespeed test is hier handig voor.
  3. Ga vervolgens bepaalde dingen analyseren, zoals of je website wel mobile-friendly is.
  4. Ga aan de slag met landingspagina’s: zijn die conversion-driven?
  5. Hoe staat het met usability? Heb je jouw conversie doelen goed voor ogen?
  6. Check of je website SEO-geschikt is en of er goede integratie is met social media.

De grotere spelers op de markt hebben dit allemaal op orde, maar voor iets kleinere bedrijven is er meestal nog genoeg om direct mee aan de slag te kunnen. Ook veel grote bedrijven weten dat ze hierin nog fouten hebben hier en daar, maar kunnen dat niet altijd direct oplossen.

Je bent coach van de Talent Circle Performance Based Marketing bij Thuiswinkel e-Academy. Wat houdt dit precies in?

In deze Talent Circle gaan we in op wat de essenties zijn van performance based marketing en hoe je het toepast. Belangrijke onderdelen hiervan zijn bijvoorbeeld SEO en Analytics op advanced niveau en hoe je omgaat met cashing - en snelheidsproblematiek. Alle nieuwe ontwikkelingen van Google komen aan bod en we gaan in op verschillende traffic generatoren zoals linkbuidling, affiliate marketing , e-mailmarketing en social media. Het sparren met andere specialisten uit verschillende branches vind ik zelf nog het gaafst aan de Talent Circles. Daarom staat ook elke keer een andere case centraal. Het is niet puur een trainer die staat te vertellen, maar je kunt echt van elkaar leren.

Voor wie is Talent Circle allemaal geschikt?

Medioren en senioren die echte ervaringen en cases uit het werkveld kunnen meenemen en op zoek zijn naar meer verdieping of specialisatie. Een kijkje in de keuken bij anderen kan daarvoor heel nuttig zijn. De beginners op online-marketing gebied kunnen het beste beginnen met andere trainingen.

Ben jij die ervaren medior of senior en wil je graag met Schelte en andere vakgenoten verder de diepte in? Meld je dan aan voor de Talent Circle!