6 oktober 2017

Visual is de nieuwste trend in retail

Wijnand blogt

Pas geleden schreef ik al een blog over hoe voice een enorme verandering teweeg zal brengen in de e-commerce sector. Doordat gezichtsherkenning (facial recognition) op de nieuwe iPhone X en op social media platforms alles steeds visueler maakt – tja, dan zou je zeggen dat visual de nieuwste trend in retail gaat zijn. Wat gaat er nog meer veranderen in de retail, vraag je je af? Nou, alles!


Van tekst naar voice – visual

Het is je vast opgevallen dat steeds meer mensen foto’s maken en video’s schieten, om die beelden vervolgens te delen op social media platforms. Instagram, Facebook, Snapchat, je kent het wel. Het duurt niet lang meer voordat alle social media platforms totaal door visuele content beheerst worden.
Onze muisklikken hebben al een weg afgelegd, van desktop naar toetsenbord, van laptop naar muis, en nu staan we voor de overstap van mobiel naar touch. Toch zullen onze smartphones binnen afzienbare tijd niet meer gebruikt worden om tekst in te typen. Voice-interactie gaat die rol overnemen, van zowel tekst als touch. Niet voor niets investeert Google fors in een eigen reeks zogenaamde voice-interactive responsive apparaten. Het bedrijf is zich goed bewust dat Google’s oude business model verdwijnt zodra het toetsenbord het raam uitgaat!

Van voice naar visual

In de zeer nabije toekomst, zullen alle visuals die we op social media delen heel nieuwe en onvoorziene dimensies geven aan al onze tekst-en-voice-gesprekken met geliefden en vrienden, en bovendien met onze lievelingswinkels en topmerken.
De ontwikkelingen in software voor beeld-herkenning zijn haast niet bij te benen. Retailers en merkfabrikanten kunnen profiteren van een heel scala aan mogelijkheden die deze software te bieden heeft. Retailers kunnen dankzij de beelden die mensen op social media platforms delen, afleiden wat er leeft onder de consument. Het is intussen glashelder dat er oneindig veel meer informatie te vergaren valt, voor retailers en merken, uit beelden dan uit voice, on nog maar te zwijgen over tekst. Ieder beeld, iedere visual, wordt tegenwoordig gemerkt (‘tagged’) met informatie over tijd, plaats en context. Stel je toch eens voor dat je de miljoenen foto’s die op Instagram staan verzamelt en die categoriseert op basis van telkens terugkerende beelden.
Om maar iets te noemen: iemand die van honden houdt heeft vast op social media aardig wat hondenfoto’s gepost. Retailers en merken kunnen nu al, op basis van je vakantiekiekjes, achterhalen waar je graag heengaat, welke kleding je draagt, wat je hobby’s zijn, en nog veel meer. Het met elkaar verbinden van deze data, om die dan te koppelen aan je persoonlijke profiel in hun database, dat is al lang geen obstakel meer voor retailers en merken. Op deze manier gaan ze je beter begrijpen en kunnen ze goed inschatten waar je van houdt. 
Sommige mensen vinden dit een beangstigend scenario, maar eerlijk gezegd is dit exact wat Google al járen doet, met zijn slimme algoritmes. Of wat Facebook doet met dynamic ads, advertenties die steeds beter visueel zijn afgestemd op de gebruiker. Overigens vinden de meeste mensen het helemaal prima dat dit gebeurt, zolang zij er een persoonlijkere benadering in lievelingswinkels en bij lievelingsmerken aan overhouden.

Gezichtsherkenning

Walmart lanceerde een paar jaar terug een gezichtsherkenning-programma in hun winkels. Camera’s in de winkels zouden, zo ging het verhaal, Walmart helpen om winkeldiefstal terug te dringen. Het publiek stond direct op de achterste benen, Walmart werd he-le-maal ingemaakt voor hun poging om de winstmarge te verbeteren ten koste van de privacy van hun klanten.

Nu, jaren later, ziet de wereld er heel anders uit. Apple introduceert op de iPhone X gezichtsherkenning en het bedrijf wordt haast bedolven onder de complimenten, voor hun visionaire en moedige daad. Apple begrijpt exact, dat de consument van vandaag bovenal een speciale en persoonlijke benadering op prijs stelt. Precies daarom is Apple’s facial recognition zo’n enorm slimme zet. 

Nieuwe generaties consumenten zijn van harte bereid om selfies te sturen naar hun lievelingswinkels in de binnenstad, zodat ze bij binnenkomst direct herkend worden en onthaald kunnen worden als echte VIP’s.  Ze geven hier de voorkeur aan – boven gewoon bij de kassa herkend te worden als klanten die de omzet lekker opkrikken – omdat ze nu als VIP worden opgemerkt, welkom worden geheten in de winkel en op een zeer persoonlijke en individuele manier toegewijde service krijgen van het personeel.

Als we naar het grotere geheel kijken, is het te verwachten dat gezichtsherkenning populair gaat worden in consumentenhuishoudens, naast de logische populariteit in winkels en op smartphones (ook van andere merken dan Apple). Thuis zullen we herkend worden, we zullen met selfies kunnen afrekenen en we gaan genieten van het heerlijke VIP-gevoel in winkels waar we vaste klant zijn.

Deze blog (1) is er één uit een serie blogs die ik in New York heb geschreven – de bestemming van de vijfde Shopping Tomorrow studiereis (24-30 september 2017).