23 oktober 2017

Inhousing voor HAS studenten e-Business bij Coop Supermarkten

Bekendheid genereren onder de jongere doelgroep

Donderdagochtend 12 oktober verwelkomde Coop Supermarkten vijftien studenten van de minor Food e-business van de HAS Hogeschool. Deze inhousing vond plaats bij het servicekantoor in Velp. Gezien de connectie van de HAS met Thuiswinkel e-Academy en de connectie die Coop heeft met ShoppingTomorrow en Thuiswinkel.org (aanstaand lid), waren wij in staat deze twee partijen te koppelen. De ochtend bestond uit een rondleiding door het servicekantoor, twee presentaties, een interactieve quiz en een lunch.

 

De supermarkt die vorig jaar haar 125-jarig jubileum vierde is in november 2016 gestart met Coop.nl en dook daarmee de e-commerce wereld in. Jarenlang waren ze de grotere onder kleintjes, nu noemen ze zichzelf de kleine onder de grote. Met een marktaandeel van 3,2% zijn zij op dit moment de 4e speler in de markt, na Albert Heijn, Jumbo en Plus. Dit is exclusief discounters Aldi en Lidl. Ze zijn dan ook niet voor niets de snelst groeiende supermarkt in het eerste half jaar van 2017. Deze groei maakt onder andere ruimte vrij om te investeren in nieuwe formules en e-business.

Digitale transformatie

Met de merkwaarden ‘dichtbij’, ‘lekker’ en ‘goedcoop’ probeert Coop de ultieme omnichannel ervaring te realiseren voor de klant. Daarin zijn nog veel slagen te winnen, beaamt Manager E-commerce Jop van Sommeren. Ook binnen het bedrijf dient er nog een digitale transformatie plaats te vinden om alles op elkaar aan te kunnen sluiten voor een seamless experience aan de voorkant. Om meer kennis te verkrijgen en te delen over dit onderwerp is bijvoorbeeld collega Annette Neijenhuis, Project en Change Manager bij Coop, expert bij de ShoppingTomorrow-expertgroep Omnichannel Organization. 

Wellicht het meest bijzondere aan Coop is dat het een coöperatie is. Klanten en ondernemers kunnen lid worden en zo meebeslissen over de organisatie. De merkwaarde ‘dichtbij’ komt hier duidelijk in terug. Daarnaast zijn ze soft-franchise, wat betekent dat de lokale ondernemers veel vrijheid hebben. Alle online orders worden in de winkels ingepakt en vanuit daar bezorgd. Ze werken dus niet met een centraal distributiecentrum. Deels wordt dit steeds meer gecentraliseerd, bijvoorbeeld in Nijmegen waar een aantal grotere winkels dit overnemen van de kleinere.

Bekendheid genereren onder jongere doelgroep

Een van de aanwezige studenten van de HAS gaf aan dat de informatie die zij kregen tijdens de presentatie heel interessant was gezien de gekozen minor Food e-business. Daarnaast viel direct de prettige sfeer bij Coop op. Zo kunnen medewerkers elkaar bijvoorbeeld bloemen sturen als ze dit verdienen. Deels was dat het achterliggende doel van Coop deze dag. Ze willen graag bekendheid genereren onder de jongere doelgroep, zeker wanneer deze over een jaar de arbeidsmarkt op gaat. 

In contact komen met een e-commerce gecertificeerde opleiding?

Om de ‘gap’ in de arbeidsmarkt van e-commercepersoneel te dichten, helpen we graag connecties te leggen tussen hogescholen en het bedrijfsleven. Wil je met jouw bedrijf ook een keer in de spotlight staan voor studenten van een van onze gecertificeerde e-commerce opleidingen? Neem contact op met Inge Demoed via ingedemoed@thuiswinkel.org.