11 december 2017

De Talent Circle was precies de next step die ik nodig had

Volg het voorbeeld van Expresso Fashion en spar mee met Dorel Europe, Allianz, America Today en TEVU

Talent Circle conversion optimization Stel je bent online marketeer. Hoe zet je dan binnen je organisatie conversie optimalisatie op zodat het uitgroeit tot de dragende factor voor e-commerce? We vroegen het Carlos Hovel, Online Marketeer bij Expresso Fashion. “Op een gegeven moment had ik een volgende stap nodig, de Talent Circle heeft mij inzichten gegeven die direct toepasbaar zijn en bijdragen aan het verhogen van de conversie”. 
  

 

Wat is je functie bij Expresso Fashion?

Ik ben online marketeer binnen het e-commerce team van Expresso Fashion en Claudia Sträter. Het gehele team bestaat uit ongeveer 10 personen. Binnen het team ben  ik  verantwoordelijk voor conversie optimalisatie op de website en beheer ik verschillende online kanalen, zoals paid search, social media en affiliate marketing. Ook stuur ik ons marketingbureau aan.

Waarom heb je interesse in het onderwerp Conversion Optimization?

Binnen Expresso Fashion was men vooral nog bezig met het realiseren van voldoende traffic naar de website. De gehele conversie optimalisatie, oftewel hoe converteert dit bezoek naar een betalende klant, speelde nog geen grote rol. Dit heb ik vervolgens binnen de organisatie opgezet. Ik ben aan de slag gegaan met CRO trajecten en A/B testen. Op een gegeven moment had ik een volgende stap nodig en ging ik op zoek naar een training. 

Waarom heb je gekozen voor het concept Talent Circle?

Ik heb meerdere trainingen bekeken, maar de inhoud van de Talent Circle sloot het beste aan bij wat ik voor ogen had. Dit had deels ook te maken met de coach Martin van Kranenburg. Hij is een aansprekende naam in de online wereld en ik had hem al eerder zien spreken.
Achteraf gezien kan ik alleen maar zeggen dat dit een juiste keuze is geweest. De coach, de deelnemers en de gastcolleges: het klopte allemaal. Wij hebben  onder andere gastcolleges gehad van Dan de Vries van Snappcar en Jurjen Jongejan van ISM e-Company en ben meer te weten gekomen over de processen achter a/b testen.

Hoe heb je de kennis concreet toegepast in de praktijk?

Ik heb veel dingen direct kunnen toepassen. Zo hebben we onder andere geleerd dat het zaak is de aanlooptijd van de testen te verkorten. Hierdoor kan het proces van a/b testen versneld worden. Ook het opstellen van heldere hypotheses is hierin belangrijk om altijd het einddoel in zicht te blijven houden. 
Concreet heeft dit ook wel wat leuke resultaten voor ons opgeleverd. Zo hebben we verschillende testen op gebied van online persuasion doorgevoerd, hierdoor is het aantal transacties met 5% gestegen.

Wat is de belangrijkste tip die je de lezer wilt meegeven?

Always be testing, houd de snelheid erin!

Wil jij ook meer kennis opdoen op het gebied van conversie optimalisatie?

Neem dan eens een kijkje in onze agenda van leeractiviteiten. Lijkt het je leuk om te sparren met andere professionals en een kijkje in de keuken te nemen bij verschillende bedrijven zoals Carlos heeft gedaan? Dan is een Talent Circle wellicht wat voor jou!