30 januari 2018

De highlights van de Webwinkel Vakdagen

Voice en transformatie staan centraal op eerste dag Webwinkel Vakdagen

Op 24 en 25 januari vond het grootste e-commerce-event van Nederland plaats: de Webwinkel Vakdagen. Ook dit jaar stond de beurs weer vol met e-commerce-experts die hun kennis deelden met het publiek. Daarnaast stonden op beide beursdagen de collega’s van Thuiswinkel.org voor je klaar om vragen te beantwoorden en je op weg te helpen met praktische tips. Zo konden bezoekers kennismaken met de vernieuwde e-Academy Campus.

Grote namen, waaronder Pieter Zwart (Coolblue), Adriaan Thierry (Sonos), Olivier van Duijn (Marktplaats) en Piet Coelewij (wehkamp), spraken stampvolle zalen toe. Wat heb je gemist? Centraal in de presentaties stonden transformatie, voice control, cross-border ondernemen, marktplaatsen en nieuwe technologieën als blockchain en artificial intelligence. Opvallend is dat e-commerce nog steeds aan het begin van haar potentieel staat en dat alle sprekers werken volgens het learning by doing-principe. Er is niet één e-commercemarkt, er is niet één consument en er is zeker niet één beste verkoopmethode. 

‘Nieuwe’ technologieën & duurzaam ondernemen

De online retail is nog zoekende hoe blockchain en artificial intelligence een bijdrage kunnen leveren aan de business, maar de experts verwachten veel van deze ‘nieuwe’ technologieën. Ze kunnen de markt respectievelijk veiliger maken en ontzorgen door computergestuurde methoden. Maar hoe nieuw zijn deze technologieën eigenlijk? We zien dat ze hier en daar al voorzichtig worden ingezet, maar als we de experts mogen geloven, is er nog zoveel meer mogelijk.
Dit geldt ook voor de toepassing van spraakgestuurde apparaten. Voice is veelvuldig genoemd in de presentaties en er worden grote stappen verwacht in de richting van de Siri’s en Alexa’s van deze wereld. Zo stapt luidsprekerfabrikant Sonos ook in de wereld van voice control. Volgens Managing Director Europe Adriaan Thierry gaat het huis van de toekomst er uitzien als het huis van vroeger. We gebruiken vrijwel dezelfde apparaten, maar dan bestuurd met onze stem en niet meer met afstandsbedieningen of andere gadgets. En dankzij artificial intelligence weten deze apparaten straks eerder dan wijzelf dat we behoefte hebben aan een product of willen weten of het nog gaat regenen vandaag.

Lancering Bewust Bezorgd 

Op de beurs en tijdens de Nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org was ook een belangrijke rol weggelegd voor duurzaam ondernemen. Margreeth Pape van Thuiswinkel.org maakt zich vanuit Thuiswinkel.org al jaren hard voor een duurzamere e-commercebranche. Samen met partners Connekt en Topsector Logistiek, de leden bol.com, wehkamp, Coolblue en Otto, en de vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic lanceerde zij tijdens de Nieuwjaarsreceptie de rekentool waarmee de CO2-impact van pakketbezorging in kaart kan worden gebracht. Tegelijkertijd ging de campagne Bewust Bezorgd van start om consumenten voorlichting te geven over hoe ze duurzamer kunnen bestellen. Lees hier meer over het Bewust Bezorgd-initiatief.

Wat gebeurde er op standnummer 14?

Op de stand van Thuiswinkel.org werden bekenden begroet en nieuwe leden warm onthaald met verse koffie. Vragen over de nieuwe privacywet, het lidmaatschap en juridische zaken werden beantwoord en het nieuwste boek van ShoppingTomorrow werd gelanceerd en uitgedeeld aan de experts die hebben deelgenomen. Daarnaast konden bezoekers kennismaken met de e-Academy Campus, de vernieuwde e-Academy portal.