1 februari 2018

Hoe ziet de e-fulfilment van de toekomst eruit?

Hoe worden e-commercepakketten in de toekomst vervoerd, afgeleverd en ontvangen en wat gaat er eigenlijk gebeuren met de winkels in de binnenstad? De veranderingen in de e-commercemarkt doen grenzen vervagen. Veel nieuwe soorten partijen treden toe en de markt versnippert. Welke partijen gaan de concurrentiestrijd overleven, en als de online verkopen de offline verkopen gaan overtreffen, welke logistieke concepten zijn dan nog houdbaar?

De groei van e-commerce beïnvloedt ook de beslissing van bedrijven om logistieke processen wel of niet uit te besteden. Wie gaat met wie samenwerken, en in welke samenwerkingsvorm? Gedreven door deze vragen is de expertgroep Innovatie & E-fulfilment van het programma ShoppingTomorrow aan de slag gegaan om de toekomst van de e-fulfilment in kaart te brengen.

Om dit te doen hebben de experts eerst gekeken naar de huidige trends en ontwikkelingen. Daarbij kwam onder meer naar voren dat de consument niet per se zo snel mogelijk beleverd wil worden. Hij heeft liever de keuze waar en wanneer zijn pakket wordt afgegeven. Daarnaast spelen aspecten als b2c, retouren en de keuze tussen online en offline een belangrijke rol.

Veranderingen in de last mile

Ook last-mile delivery is een belangrijk onderdeel van het e-fulfilmentproces. De laatste jaren verschijnen er steeds meer innovatieve nieuwkomers op dit gebied. Uit onderzoek door de expertgroep blijkt dat de aandelen van de verschillende vervoersmiddelen en de verschillende ontvangstmogelijkheden flink gaan verschuiven. Zo zullen er in 2022 meer bezorgrobots, fietskoeriers en crowdsource-initiatieven in het straatbeeld te zien zijn. Wat onveranderd blijft, is het feit dat de Nederlandse consument zijn pakketten het liefst thuis afgeleverd krijgt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk, waar consumenten de voorkeur hebben voor pick-up-points.

Toekomst van e-commerce

De opkomst van e-commerce is nog volop aan de gang. In het verleden ontstonden regelmatig nieuwe bedrijfstakken, zoals voor auto’s, vliegtuigen en televisies. Die ontwikkelingen zijn nauwkeurig bestudeerd en er is een algemeen patroon ontdekt. De grote vraag is natuurlijk of ook de ontwikkeling van e-commerce zich naar dit patroon gaat schikken. Tot nu toe lijkt dat wel het geval; e-commerce is de eerste fase (startup) ontgroeit en zit midden in de tweede fase: groei.

Bedrijven die bij de overgang van de e-commercemarkt naar de derde fase (shake-out en volwassenheid) hun strategie niet kunnen omzetten van groeien naar winst maken, overleven de shake-out niet. Wat dat betreft is de huidige gewoonte om producten gratis te verzenden gevaarlijk. Zodra de volwassenheidsfase aanbreekt en er winst moet worden gemaakt, is het verhogen van de verzendkosten een logische maatregel. De consument zal daar alleen niet blij mee zijn. De partijen die het langst gratis verzending kunnen blijven aanbieden, zien daarom straks veel concurrenten verdwijnen en kunnen een dominante speler worden. Vervolgens voeren ook zij verzendkosten in.

Vergroot jouw e-commerce kennis

Wil je meer lezen over de bevindingen van de expertgroep Innovation & E-fulfilment, download dan hier hun bluepaper. Ben jij al een aantal jaar werkzaam in een e-commerce organisatie en ben je verantwoordelijk voor de logistieke processen of sales, ICT, finance en HRM in relatie tot deze processen? Meld je dan aan voor één van onze e-fulfilment trainingen in het register, zoals onze nieuwe Talent Circle e-fulfilment, en ontmoet ervaren topcoaches en getalenteerde vakgenoten voor het verbeteren van je operationele performance.