28 februari 2018

Competitief zijn binnen Google Shopping

De 5 tips van Frankwatching voor meer omzet

Ondanks de megaboete van afgelopen juni en de daaropvolgende wijzigingen, blijft Google Shopping een belangrijk omzetkanaal voor adverteerders. Om competitief te zijn binnen Google Shopping zijn er vele optimalisatiemogelijkheden, waaronder: feed optimalisatie, een op zoekopdrachtgebaseerde campagnestructuur en het gebruiken van aangepaste labels in AdWords. Frankwatching beschrijft na een korte introductie over aangepaste labels vijf functies die aangepaste labels kunnen vervullen binnen Google Shopping. 

Wat zijn aangepaste labels?

Bij het opzetten van een Google Shopping-campagne worden alle producten in de feed gelabeld op basis van de waardes die zijn meegegeven in de feed in het Google Merchant Center. Zo is het mogelijk om binnen de campagne splitsingen te maken op basis van deze standaardlabels, waaronder productcategorie, merk, en item-id.

Om andere opsplitsingen te maken binnen de producten in jouw feed, is het mogelijk om aangepaste labels toe te voegen aan de producten in de feed. Zo zou een sneaker-verkoper alle oranje Nike-schoenen een aangepast label kunnen meegeven. In dit geval ‘oranje’. Of een aangepast label op basis van de sport waarvoor deze schoenen gebruikt worden. Zo is de adverteerder in staat bij de volgende kwalificatiewedstrijd van het Nederlands basketbalteam alle ‘oranje’ ‘basketbalschoenen’ te bieden.

Welke eisen zijn er aan custom labels?

Er zijn drie eisen om te onthouden voor custom labels.

  1. Het is mogelijk om maximaal vijf custom labels toe te voegen aan ieder product (custom label 0 t/m 4)
  2. De waarde van het custom label mag maximaal 100 tekens zijn
  3. Iedere custom label mag maximaal 1.000 unieke waardes bevatten

Een voorbeeld is een schoenenwebshop die de volgende 5 labels heeft toegevoegd.

  1. Modelnaam
  2. Maat
  3. Primaire kleur
  4. Secundaire kleuren
  5. Prijs-range

Voor deze Nike SB Dunk High Premium Skunk bevatten de custom labels het volgende:

Welke optimalisatiefuncties vervullen aangepaste labels?

Hoewel het labelen van producten niet inherent waardevol is, zijn er wel vijf redenen waarvoor aangepaste labels gebruikt kunnen worden.

  1. Voor het verkrijgen van data voor rapportages
  2. Voor het testen van hypotheses binnen Google Shopping
  3. Voor het creëren van extra datapunten voor de biedstrategie
  4. Voor een aangepaste campagnestructuur
  5. Voor het managen van het beschikbare assortiment van een webshop

Hoe kun jij deze 5 functies toepassen? Lees hier het hele artikel van Frankwatching