16 maart 2018

Digitale trends die een boost geven aan omnichannel

De klant is omnichannel

Is de online/offline-combinatie succesvol? Omnichannel-marketing is voor veel organisaties een steeds belangrijker speerpunt om klanten te binden. De klant ís omnichannel: hij is online en offline, via computer, mobiel of showroom. Hoe staat het met belangrijke nieuwe ontwikkelingen (zoals Google Store Visits en TrueView Shopping) en hoe richt je je omnichannel-strategie digitaal in? Marketingfacts neemt je mee in een aantal belangrijke digitale trends.

 

Online en offline versterken elkaar

“Omnichannel is het winnende model”, aldus MediaMarkt. Maar dat geldt niet voor iedereen. Er zijn genoeg vallende ondernemingen voor wie het recept niet werkt, en die het niet gaan redden. Omnichannel-succes heeft alles te maken met de uitvoering ervan, de kracht van het merk, maar vooral ook met het product. Het oriëntatieproces verschilt zodra iemand na een online bezoek naar de winkel gaat, of juist andersom. 

Niet alleen voor de grote spelers in elektronica is omnichannel haalbaar. De modebranche noteerde in 2017 de hoogste omzetgroei van de afgelopen tien jaar, volgens de INretail/GfK Fashionscan. Mede dankzij online. Edwin Belt, branchemanager van INretail: "Veel consumenten krijgen vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat. Dat geeft de online verkoop een extra impuls. We zien dan ook dat online formules steeds meer fysieke winkels openen, en fysieke winkels investeren juist in hun online aanwezigheid, op bijvoorbeeld social media en met een webshop. Deze ontwikkeling sluit aan op het gedrag van de consument. Die schakelt telkens tussen de on- en offline wereld. Als retailer moet je ervoor zorgen dat je daar dan ook altijd in beeld bent. Dat creëert de beste omzetkansen."

Bovendien verwachten consumenten steeds meer. Een gebruiksvriendelijke shop-omgeving, sterk advies van een klantenservice en snelle bezorgservices. Het draait om snelheid en aandacht. 

Hoe pas je deze ontwikkelingen toe in je online aanpak?

Lees hier het hele artikel van Marketingfacts voor een omnichannel-case van Pronto Wonen en nog meer interessante digitale ontwikkelingen. 

Download hier de bluepaper van ShoppingTomorrow over Omnichannel.