5 april 2018

Keuzes maken op basis van gevoel is verleden tijd

Erik Schreuders over de Talent Circle Performance Based Marketing

Erik Schreuders, online marketeer bij Klingel, is tijdens de Talent Circle Performance Based Marketing op zoek gegaan naar de ‘next level’ in trafficgeneratie. "Performance Based Marketing is de toekomst, keuzes maken op basis van gevoel is verleden tijd, keuzes maak je op basis van data."

Wat is je functie bij Klingel en wat houden je werkzaamheden in?

Ik ben online marketeer bij Klingel. Samen met mijn team beheren we de gehele online marketing van in totaal 9 webshops. 6 Nederlandse shops en 3 Belgische shops. Van strategie en budgetten tot de uiteindelijke uitvoering van de online marketing. Wij beheren voor onze shops alle online marketing kanalen: SEA, SEO, Referrals, Retargeting, Display, Social Media en Email. Ik stuur mijn team aan om het maximale resultaat te halen uit het beschikbare budget.

Waarom heb je interesse in het onderwerp PBM?

Performance Based Marketing is waar wij als marketingafdeling voor staan. Zoals hiervoor gezegd, wij proberen het maximale resultaat te halen uit het beschikbare budget. Dit alles op basis van cijfers en niet op basis van gevoel.

Waarom heb je gekozen voor het concept Talent Circle?

Het concept talent circle sprak mij aan door de opzet ervan. Samen met vakgenoten worden de ins en outs op online marketing gebied besproken. Het geeft nieuwe inzichten en ideeën. Problemen waar ik tegen aan loop kunnen besproken worden en eventueel verholpen. De kennis die iedereen bezit wordt onderling weer uitgewisseld. Verder is het ontzettend leuk om een kijkje te nemen in de keuken van een ander. 

Hoe heb je het bedrijfsbezoek bij Corendon ervaren?

Interessant bij Corendon was vooral een kijkje in de keuken van een topspeler in een totaal ander segment dan het onze. Corendon liet zien dat zo nu en dan het ‘randje’ opzoeken een positief effect heeft op de marketing campagnes. Iets wat zeker interessant kan zijn voor onze merken.

Hoe heb je de kennis concreet toegepast in de praktijk?

Dingen waar ik niet aan had gedacht en/of onbekend voor mij waren heb ik zo veel mogelijk direct toegepast op onze eigen marketing campagnes. Ik heb bijvoorbeeld nieuwe instellingen binnen Adwors en Bing leren kennen, zoals diverse biedingsstrategieën. Ook het gebruiken van een marketingkalender heb ik direct toegepast in de praktijk. Daarnaast heeft het nieuwe inzichten gegeven hoe wij, maar ook anderen naar bepaalde marketingaspecten kijken. Het is goed om af en toe iets anders te doen en de huidige manier van werken te analyseren. Wat we nu doen, doen we dat goed of kan dit beter.

Wat is de belangrijkste tip die je de lezer wilt meegeven?

Performance Based Marketing is de toekomst, keuzes maken op basis van gevoel is verleden tijd, keuzes maak je op basis van data.

Wil jij ook meer kennis opdoen op het gebied van Performance Based Marketing?

Neem dan eens een kijkje in de agenda van leeractiviteiten in onze vernieuwde e-Academy Campus. Lijkt het je leuk om te sparren met andere professionals en een kijkje in de keuken te nemen bij verschillende bedrijven zoals Erik heeft gedaan? Dan is een Talent Circle wellicht ook wat voor jou!