4 mei 2018

Voice search, visual search & chatbots

Zo genereer je leads

Effectieve leadgeneratie is belangrijk, omdat je als marketeer relevante leads wil genereren waarbij de kans op nieuwe klanten hoog is. Bovendien is het één van de voornaamste redenen om contentmarketing toe te passen. De exacte definitie van een lead verschilt per bedrijf, want dit hangt af van de gestelde doelen. Zo kan iemand waar je het e-mailadres van hebt een lead zijn, maar voor een ander bedrijf is dit misschien wel een Facebook-like. Op het gebied van leadgeneratie vinden er constant veranderingen en ontwikkelingen plaats. In dit artikel van Learning Partner Frankwatching bespreekt Jesse Gosse drie opvallende trends om de doelgroep naar je website te trekken en er leads van te maken.

1. Word gevonden met voice search

Doordat er steeds meer content online staat, wordt een geoptimaliseerde website steeds belangrijker. Uit recent onderzoek van Buzzsumo blijkt bovendien dat de websitetraffic via social media daalt, maar dat het aandeel van zoekmachines juist stijgt. Dit maakt SEO nog belangrijker in jouw strategie.

Met de opkomst van virtuele assistenten op apparaten zijn er, naast het zoeken met tekstuele opdrachten, andere zoekmethodes bijgekomen. Voorbeelden zijn GoogleNow, Siri (Apple) en Bixby (Samsung). Met deze nieuwe technologieën kunnen gebruikers ook met hun stem zoekopdrachten uitvoeren. Wil jij leads binnenhalen op je website? Dan is het van belang dat je website ook te vinden is door middel van voice search

2. Word gevonden met visual search

Mensen zijn visueel ingesteld. Soms spotten ze iets en willen ze dit later online zoeken, maar ontbreekt het hen aan woorden om het object te beschrijven. Daarom bieden de virtuele assistenten, naast voice search, nu ook de mogelijkheid om met beeld te zoeken. De gebruiker maakt bijvoorbeeld een foto van een object, waarna visual search zoekt naar gelijksoortige voorwerpen. Voorbeelden hiervan zijn Google Lens en Pinterest Lens (geïntegreerd in Bixby).

Vooral voor bedrijven in de retail is deze nieuwe functie interessant. Door gebruikers visueel te laten zoeken, wordt er online een customer experience gecreëerd die steeds meer begint te lijken op winkelen in de fysieke wereld. Bovendien nam het aantal visuele zoekopdrachten in 2018 met 140 procent toe.

Een andere belangrijke reden om visual search in te zetten, is om de millennials te bereiken. 63 procent van hen geeft namelijk aan dat het visuele platform Pinterest hen helpt bij het ontdekken van nieuwe merken en/of producten om te kopen.

3. Bezoekers met chatbots omzetten naar leads

Een ontwikkeling omtrent de volgende fase in het leadgeneratieproces, is die van de inzet van chatbots. Als je potentiële klant eenmaal je Facebook-pagina of landingspagina heeft bereikt, moet je hem nog omzetten naar een lead. Hierbij wordt persoonlijk contact steeds belangrijker. Een voorbeeld daarvan is de toename in het delen van content via berichtenplatforms (zoals WhatsApp en Slack); er vindt een verschuiving plaats van social media naar ‘privé media’.

Een-op-eencommunicatie naar iedere potentiële klant wordt al snel te duur. Om die reden worden er steeds vaker chatbots ingezet. Door het toevoegen van technologie aan het persoonlijke klantcontact, kan er een hoger percentage websitebezoekers worden geconverteerd tot leads. Eerstelijns vragen kunnen namelijk snel worden beantwoord.

Hoe optimaliseer jij voice- en visual search en zet je bezoekers om in leads met chatbots?

Lees hier het hele artikel van Frankwatching voor alle tips en voorbeelden.