15 mei 2018

Een professionele schop onder de kont is voor iedereen nuttig

Wie is hij en wat drijft hem?

Businesscoach Paul Blok is digital marketingstrateeg, organisatie-/veranderadviseur en spreker/trainer. "Dat betekent vooral dat ik bedrijven adviseer met vraagstukken over digitale strategie, digitale organisatie en de bijbehorende ‘change’." De ervaringen die Paul heeft opgedaan bij onder andere Albert Heijn, Hema, ANWB, ING en Landal GreenParks, deelt hij graag als spreker/trainer/coach. "Ik train uiteenlopende soorten en maten e-commercebedrijven. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: veranderingen buiten de organisatie, denk daarbij aan technologie, kanalen en klantgedrag, vragen om aanpassingen binnen de organisatie."

 Wie is Paul Blok?

Ik ben digital marketingstrateeg, organisatie-/veranderadviseur en spreker/trainer. Dat betekent vooral dat ik bedrijven adviseer met vraagstukken over digitale strategie, digitale organisatie en de bijbehorende ‘change’. De ervaringen die ik heb opgedaan bij onder andere Albert Heijn, Hema, Anwb, ING en Landal GreenParks deel ik ook graag als spreker/trainer/coach. Dat mag ik bijvoorbeeld ook doen voor Thuiswinkel e-Academy.

Ik ben zoals je dat zou kunnen zeggen ‘een man uit praktijk’. Elke keer als ik train of coach kom ik dus iets brengen. Tegelijkertijd krijg ik elke keer natuurlijk ook weer meer inzicht hoe dingen bij de bedrijven van de deelnemers werken. Daar wordt ik dan zelf ook telkens een beetje beter van. Dat is ook precies waarom ik mijn werk als adviseur combineer met mijn werk als training en coaching.

Wat is de toegevoegde waarde van de e-Academy Campus voor jou? Waarom heb je je verbonden aan Thuiswinkel e-Academy?

Bij de Thuiswinkel e-Academy komen traditionele retailers, pure players, grote bedrijven, startups, b2b, b2c, productverkopers en dienstverleners samen. Nogal uiteenlopende soorten en maten e-commerce bedrijven dus. Maar ze hebben één ding gemeen: veranderingen buiten de organisatie, denk aan technologie, kanalen, klantgedrag, et cetera, vragen om aanpassingen binnen de organisatie. In e-commerceland is mee kunnen blijven bewegen essentieel, daarom kom ik via e-Academy per definitie veel bedrijven tegen waar ik mijn ervaring mee kan delen.

Welke trainingen bied je aan op de Campus?

Ik bied vooralsnog een drietal strategische trainingen aan, die ik bij voorkeur incompany geef omdat we dan echt goed de diepte in kunnen gaan. Dat werkt een beetje als een kleurboek: ik heb een aantal ‘outlines’ waarmee we kunnen gaan werken. De inkleuring daarvan is echter altijd individueel per bedrijf.

Toekomstverkenningen en scenarioplanning’ met als doel om onderbouwd tot een gezamenlijke visie op de toekomst te komen.

Digitale Volwassenheid’ is een onderbouwde reality check op de digitale volwassenheid van de organisatie. 

Basics in verandermanagement’ over de basisprincipes van verandermanagement om inzicht te krijgen in de aanpak en interventies die het beste aansluiten bij de verandervraag van de organisatie.

Welke trends zie je op het gebied van learning/trainingen?

Voor een deel wat iedereen ziet: de noodzaak om een leven lang te leren. Daarnaast zie ik ook dat training en coaching steeds meer in elkaar overlopen. Naast trainingen op ‘skills’-niveau hoor ik steeds meer de behoefte aan trainingen op strategisch niveau en aan doorlopende coaching.

Dat is eigenlijk ook heel logisch: alle topspelers, ook Robben, Messi en Ronaldo, laten zich nog dagelijks individueel én samen met hun teams coachen. Niet omdat ze hun spelletje niet beheersen. Maar omdat ze elke dag beter willen worden. En omdat een professionele schop onder de kont gewoon voor iedereen nuttig is.

Waarin onderscheiden jouw trainingen zich van andere aanbieders?

Als ik zelf opdrachten aanneem hoef ik niet binnen het stramien van een opleidingsbeschrijving te blijven. Dan kan ik écht op maat leveren en meebewegen met behoeftes die gaandeweg een training ontstaan. Dat geldt voor open inschrijving, maar zeker ‘incompany’ is dat belangrijk.

Op basis van mijn ervaringen bij uiteenlopende bedrijven heb ik het digital strategy canvas (zie http://digitalstrategycanvas.nl/) ontwikkeld. De onderliggende modellen en werkwijzen pakken we er in mijn trainingen bij op het moment dat we het nodig hebben.

Oja, en mijn overhead is een stuk lager, dus je betaalt alleen voor de inhoud, niet voor marketing en sales ;-)