8 juni 2018

Nieuwsbriefabonnees werven: wat we massaal verkeerd doen

Is je mailinglist na de GDPR/AVG een stukje uitgedund? Bijt je nagels er niet op kapot. Nieuwe, kwalitatieve abonnees werven is eenvoudiger dan je denkt. Met de juiste call-to-action schrijft je doelgroep zich weer handenwrijvend in. Maar hoe vind je die onweerstaanbare woorden? e-Academy Learning Partner Frankwatching geeft je zeven tips over hoe het wel en niet moet.

Je wil de doelgroep een sterke reden geven om op jouw nieuwsbrief af te komen. Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden aangezien werkelijk iedere organisatie én zzp’er regelmatig e-mailings de wereld in slingert. Kijk dus eens kritisch naar je call-to-action en maak mensen hebberig.

7 aspecten die jouw CTA onaantrekkelijk maken

1. ‘Op de hoogte blijven als lokkertje inzetten

Wat je ook doet, laat deze woorden alsjeblieft achterwege in je call-to-action. Laten we even ontleden wat het is met ‘op de hoogte blijven’. Je doelgroep heeft geen idee wat dit betekent. Waarover ga je jouw abonnees informeren? Hoe vaak? Wanneer? En vooral: what’s in it for them?

2. Vaag zijn over de frequentie

Een belofte houdt ook in dat je de nieuwsbrief op een vast moment verstuurt. Of dat nou maandelijks, wekelijks of om de paar dagen is. Zorg dat je abonnees weten waar zij aan toe zijn en op welk moment zij op de refresh-knop moeten klikken, omdat jouw e-mail er weer aan komt.

Vanzelfsprekend stem je de frequentie af op het gedrag en de verwachtingen van je doelgroep. Versturen op het verkeerde moment of te vaak resulteert meestal in een delete.

3. De one size fits all-methode

De meeste bedrijven bedienen verschillende doelgroepen. Je weet: één generieke nieuwsbrief naar je hele database sturen, is schieten met hagel. Laat dat maar over aan een andere sukkel.

4. De kracht van verliestaal onderschatten

Verlies willen voorkomen is een sterke activator. Twee keer zo sterk zelfs als winst kunnen behalen. Dit zogenaamde loss aversion is een krachtige, onbewuste psychologische reactie waar je met verliestaal slim gebruik van kunt maken.

5. De schaapkudde onbenut laten

‘11.364 dierenartsen zoals jij gingen je voor.’ En klík! Je potentiële klant weet niet hoe snel hij zich moet aanmelden. Ook dit is een psychologisch mechanisme, een behoefte van erbij willen horen. Als veel mensen iets doen, volgt de rest vanzelf. Mensen hebben een natuurlijke neiging om bij beslissingen te kijken naar wat ‘de groep’ doet.

6. De verkeerde button-tekst

‘Inschrijven, schrijf je in, ja, ik schrijf me in.’ Of al deze varianten met het woord ‘aanmelden’. Klinkt niet heel verleidelijk, nietwaar? Deze woorden hebben een bijsmaakje van iets serieus en ergens aan vast zitten. Dat kan een lichte huivering opwekken.

Daarbij is aanmelden of inschrijven ook een actieve handeling, die associeert met tijd- en energieverlies. Wij mensen zijn nogal van het gemak. 

7. Geen geruststelling bieden

Ziezo, je potentiële abonnee is bíjna over de streep. Hoe neem je de laatste restjes twijfel weg? Laat geen ruimte voor aarzeling en wees duidelijk over hoe je met gegevens omgaat. Zeg bijvoorbeeld: ‘We gebruiken je e-mailadres alleen om je interessante artikelen te sturen.’

Meer tips en voorbeelden?

Lees het volledige artikel van Frankwatching voor alle tips en voorbeelden

Wil jij meer rendement uit e-mailmarketing halen? Dan is de training E-mailmarketing van Frankwatching echt iets voor jou.