20 september 2018

Gecertificeerde opleiders leveren studenten met hard en soft skills

Nog steeds veel openstaande vacatures in e-commercebranche

Op 20 september heeft Thuiswinkel e-Academy opnieuw negentien opleidingen gecertificeerd aan de hand van criteria die met haar achterban zijn opgesteld. De curricula voldoen aan de eisen die e-commercebedrijven en omnichannelspelers stellen aan (potentiële) medewerkers. Het gaat om 15 hbo- en vier post-hbo-opleidingen. Met deze e-Academy-certificering tonen opleiders aan studenten én het bedrijfsleven dat de curricula inhoudelijk aansluiten op het werkveld. 


De opleiders kregen hun certificaat uit handen van Krein Bons, CEO van vanHaren en bestuurslid van Thuiswinkel.org. Enkele opleiders zijn dit jaar opnieuw gecertificeerd. Zij hebben hun curriculum vernieuwd en aangepast aan de nieuwe geldende standaarden uit het werkveld. Sophie van Rooij, programmamanager e-Academy: “Elke jaar scherpen we de certificering aan op basis van nieuwe inzichten. De online branche ontwikkelt zich in sneltreinvaart. De gecertificeerde opleidingen gaan mee in die snelheid en hebben zich verbeterd waar nodig. We zijn er zeer blij mee dat de opleiders de noodzaak zien tot ontwikkeling en verbetering om zo afgestudeerden af te leveren die klaar zijn om de e-commercebranche naar een hoger niveau te tillen. 

Ook Krein Bons was onder de indruk van de prestaties. “Deze opleidingen besteden bijzondere aandacht aan de transitie van digitalisering binnen het bedrijfsleven en dan met name binnen retail. Je ziet dat zij de onderdelen eruit pikken die voor ons relevant zijn. Ze luisteren naar de bedrijven en nemen ze zelfs mee in hun opleidingstraject. Als je kijkt naar de specialisatie van deze Hogescholen dan zie je dat onderwijs en bedrijfsleven duidelijk dichter bij elkaar komen.”

Excellente curricula

Dit jaar zijn zeven opleidingen als excellent gecertificeerd, namelijk: Tio e-commerce, Marketing & Sales, Avans Ondernemerschap & Retailmanagement, Hogeschool van Amsterdam Commerciële Economie, Fontys Digital Business Concepts en de bedrijfsopleiders Schaal + (traineeship Young Digital Talents), De Nieuwe Zaak (Traineeship Digital Marketing Professional) en Beeckestijn (Post-Hbo e-commerce). Deze opleidingen vernieuwen zich relatief snel en zijn flexibel om zo tijdig in te spelen op ontwikkelingen. Daarnaast zoeken ze de interactie met het werkveld en hebben ze speciale aandacht voor praktijkervaring.

Nog steeds veel openstaande vacatures

“Vorig jaar meldden we al dat er veel openstaande vacatures zijn. Dat verander je natuurlijk niet zomaar als belangenvereniging. Maar wat we wel kunnen doen is studenten en bedrijven dicht bij elkaar brengen en samenwerkingsverbanden organiseren”, vertelt Sophie van Rooij. “We zien dat veel e-commercepartijen talent uit het buitenland halen. Door deze opleidingen te certificeren willen we ook Nederlandse jongeren klaarstomen voor de online branche, om zo de vijver waarin onder andere webwinkels moeten vissen te vergroten.” De opleidingen vallen binnen verschillende sectoren, van marketing tot logistiek.

Bekijk hier alle gecertificeerde opleidingen.