4 oktober 2018

Online bestedingen stijgen in het eerste half jaar met 11% naar € 11,83 miljard

Verwachting 2018: 230 miljoen online aankopen en een online omzet van € 25 miljard

Stijging Online Bestedingen

Van alle bestedingen aan producten en diensten (binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor) wordt in het eerste half jaar van 2018 25% online gedaan, tegenover 23% in HY1 2017. Van de € 11,83 miljard aan online consumentenbestedingen is € 6,75 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 14% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overige € 5,08 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 7% ten opzichte van het eerste half jaar van 2017.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Net als vorig jaar kent de Nederlandse detailhandel ook in 2018 weer een sterk eerste half jaar; het CBS meldt een groei van 3,8% in de eerste zes maanden van dit jaar. Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 66,2 miljard in de eerste zes maanden van 2018 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van € 6,75 miljard aan productverkopen inmiddels 10,2%, tegenover 9,2% in HY1 2017.”

In de eerste zes maanden van 2018 laat de categorie Food/Nearfood met 39% de grootste groei zien qua online bestedingen. Danny van den Burg, GfK: “De categorie Food/Nearfood is nu al voor het derde opeenvolgende kwartaal de grootste groeier in termen van online bestedingen. Dit reflecteert met wat we zien in de markt: daar waar het online bestellen en vaak ook laten bezorgen van boodschappen een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen stond, krijgt online nu echt voet aan de grond.”

91% van de Nederlanders koopt online in HY1 2018

In het eerste half jaar van 2018 wordt binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor 8% van alle aankopen van producten en diensten online gedaan. Verder blijkt dat 91% van de Nederlanders van vijftien jaar en ouder in deze periode weleens een online aankoop heeft gedaan, wat neerkomt op 12,8 miljoen online kopers. Van het totaalaantal online aankopen (105,6 miljoen) zijn er 82,22 miljoen toe te schrijven aan producten en 23,38 miljoen aan diensten. Het gemiddeld aantal online aankopen per koper neemt toe van 7,4 in HY1 2017 naar 8,2 in HY1 2018. Hierdoor blijft het gemiddeld online besteed bedrag per online koper verder toenemen: in de eerste zes maanden van 2017 was dat nog € 857,-, maar in het eerste half jaar van 2018 staat de teller op € 923,-.

Belang smartphone in online aankopen blijft toenemen

De rol van de smartphone voor online kopers neemt zienderogen toe: inmiddels verloopt 12% van alle online bestedingen al via een smartphone. Als gevolg is het aandeel van laptops en desktops sinds 2016 teruggelopen van 82% tot 73%.


Danny van den Burg, GfK: “Deze ontwikkeling strookt met wat wij ook zien gebeuren in andere markten: shoppen gebeurt steeds vaker via diverse kanalen en devices en ook vindt de aankoop zelf (de ‘checkout’) vaker plaats via de smartphone. Dit komt mede omdat de mobiele betaalopties steeds gebruiksvriendelijker en veiliger worden, wat het online shopgemak ten goede komt.”

Prognose voor heel 2018

De verwachting is dat de online bestedingen in Nederland voor heel 2018 uitkomen op circa € 25 miljard, verdeeld over ongeveer 230 miljoen aankopen. Dit zouden stijgingen ten opzichte van vorig jaar betekenen van respectievelijk 11% en 14%.

Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q2 2018

Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor HY1 2018

Danny van den Burg zal vandaag tijdens het e-commercekennisevent Shopping Today een keynotepresentatie geven over de cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor.