1 november 2018

Meer groei met alignment van sales & marketing [+ 6 handige tools]

Zijn marketing en sales van een B2B-bedrijf niet op elkaar afgestemd? Dan loopt het bedrijf maar liefst 10 procent van de jaaromzet mis. Daarnaast behoud je minder klanten en sluit je minder deals. Hoog tijd dus om de nodige bruggen tussen marketing en sales te slaan.

 

 

De cijfers liegen er niet om. B2B bedrijven lopen maar liefst 10 procent van hun jaaromzet mis, als marketing en sales niet goed op elkaar afgestemd zijn. Onderzoek wijst bovendien uit dat organisaties met sterk geïntegreerde marketing- en sales-afdelingen tot 36 procent meer klanten weten te behouden. Een geoliede samenwerking tussen marketing en sales zorgt er daarnaast voor dat organisaties beter weten in te spelen op de marktdynamiek. Hierdoor zijn deze organisaties zo’n 38 procent succesvoller in het sluiten van deals.

Het belang van een geoliede samenwerking

Wanneer marketing en sales als twee aparte eilanden opereren ontstaan vaak frustraties. Marketing vraagt zich af waarom de leads die zij aanlevert maar niet opgevolgd worden. Sales denkt aan de andere kant ‘fijn zo’n berg leads, maar ieder telefoontje loopt op niets uit’. Uit eigen ervaring weet ik dat marketing en sales een compleet verschillende kijk kunnen hebben op wat nu een kwalitatieve lead is. De één ziet een klein familiebedrijf als de ideale lead, terwijl de ander liever die grote NV binnenhaalt. Onbegrip en verwarring alom.

De oplossing lijkt simpel: bevorder de samenwerking tussen marketing en sales. Het zijn namelijk interactie, begrip en coöperatie tussen deze twee afdelingen die voor succes zorgen. We vinden het doodnormaal om binnen de eigen afdeling taken te verdelen, elkaar regelmatig updates te geven en even samen naar een probleem te kijken. Tussen afdelingen is dit echter opeens een ander verhaal. De communicatie verloopt veelal via meetings en mails, waarbij gelijkgestemde interactie ontbreekt. Er is daarom een verschuiving van ‘wij tegen hen’ naar ‘één team, één taak’ nodig.

Meer lezen? Lees dan het volledige artikel van onze learning partner Frankwatching