1 november 2018

Zonder strategie kunnen we de groei niet vasthouden

De e-Academy Campus van Thuiswinkel.org is hét leerportaal voor de e-commerceprofessional die zich wil blijven ontwikkelen op het gebied van e-business. Wij interviewden e-Academy Campus deelnemer Sjoerd de Bruijne. Hij vertelt je over zijn ervaringen met e-Academy én het belang van jezelf te blijven ontwikkelen.

Wie ben je, waar werk je en wat is je functie?
Gedreven, leergierig en creatief zijn punten die mij profileren. Ik ben Sjoerd de Bruijne, 28 jaar en woonachtig in Vlissingen. Vier jaar geleden gestart aan mijn eerste e-commerce avontuur bij Rico Moda in Goes. Wij verkopen exclusieve mode voor mannen, zowel in onze winkel als in onze eigen webshop. Een kleine greep uit ons assortiment zijn de merken Stone Island, Dsquared2 en Jacob Cohën. Toen ik aan de slag ging bij Rico Moda was ik de eerste die zich volledig ging focussen op het online gedeelte. Tijdens dit avontuur kreeg ik de volledige vrijheid om mijn creativiteit en ideeën toe te passen voor Rico Moda. Inmiddels zijn we gegroeid naar een team van tien personen, waaronder twee marketeers, een productfotograaf en een aantal logistiek medewerkers. Als E-Commerce Manager van Rico Moda is het mijn taak om dit team aan te sturen waarbij we als team en bedrijf blijven groeien. 

Waarom vind je het belangrijk om te blijven leren?
De wereld van de e-commerce staat nooit stil. Dat maakt deze wereld ook zo mooi! Er zijn zoveel innovatieve en creatieve ideeën dat het een must is om constant op de hoogte te zijn en te blijven. Anders loop je binnen no-time achter. En als je eenmaal achter de feiten aanloopt, dan is het een hele uitdaging om dit weer in te halen. Daarom is het belangrijk om te blijven leren, zeker als E-commerce Manager. Naar mijn mening ben je namelijk geen specialist op één gebied, maar iemand die bekend is op ieder gebied. 

Welke leeractiviteit heb je gevolgd/ben je aan het volgen?
Afgelopen jaar, zoals velen vermoed ik, alles wat te maken heeft met de nieuwe privacywetgeving. Daarnaast volg ik regelmatig webinars, zoals die van Thuiswinkel.org. Ook ben ik recent gestart met een masterclass digitale strategie bij ISM eCompany. 

Waarom heb je voor die leeractiviteit gekozen?
De leeractiviteiten die gingen over de nieuwe privacywetgeving waren voor mij een must. Mijn kennis was op dat moment ontoereikend. Gelukkig bood Thuiswinkel.org voldoende mogelijkheden aan om mijn kennis op te schroeven. Ik volg ook regelmatig webinars. Dit is laagdrempelig en als ik bijvoorbeeld naar een seminar moet dan is dit meestal midden in het land of verder. Qua locatie is Zeeland dan niet echt handig. De masterclass is een logische stap voor mij en Rico Moda. E-commerce wordt steeds belangrijker binnen Rico Moda. Dit komt door de sterke online groei van de afgelopen jaren waarin we zijn gegroeid van een lokale kledingwinkel naar een omnichannel retailer. Zonder een gedegen strategie voor de komende jaren zullen we de groei niet kunnen vasthouden. En die groeiwens is er wel.  

Wat heeft e-Academy Campus je tot nu toe gebracht? 
Ik ben heel blij dat dit portaal aanwezig is. Want hierdoor krijg je een goed overzicht qua mogelijkheden om jezelf én het bedrijf waar je werkzaam bent op het gebied van e-commerce te ontwikkelen. Ik kan iedereen aanraden eens een kijkje te gaan nemen!

Wil jij je net als Sjoerd ontwikkelen op het gebied van e-commerce?
Neem een kijkje in onze e-Academy Campus en bekijk het trainingsaanbod waarmee wij jou verder kunnen helpen! Ben jij nog niet ingeschreven? Meld je dan gratis aan voor e-Academy Campus.