6 augustus 2018

Featured snippets: met jouw website bovenaan in Google

“Wat is Netflix?”, “Wanneer mag ik met pensioen?”, “Hoeveel verdient een piloot?”. Zomaar een aantal vragen die je aan Google kunt stellen. Wat deze vragen gemeen hebben? Google laat je direct het antwoord zien. Het antwoord wordt weergegeven in een featured snippet en biedt grote kansen voor SEO. In dit artikel van e-Academy Learning Partner Frankwatching lees je er meer over.

Google is steeds beter in staat om de vragen van gebruikers te begrijpen en te interpreteren. Het aantal zoektermen waarop Google zelf al antwoord geeft, neemt toe. Veel bedrijven maken hier echter nog geen gebruik van, terwijl het juist nu met de lancering van de Nederlandstalige Google Assistant van grote meerwaarde kan zijn om hiermee jouw website extra onder de aandacht te brengen. Ik vertel je graag meer over deze onderbelichte kans.

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet (niet te verwarren met een rich snippet) is een speciale sectie bovenin de zoekresultatenpagina van Google. Hier wordt antwoord gegeven op de vraag van de bezoeker. De vraag wordt beantwoord met informatie die van websites van derden wordt gehaald.

Het doel van de featured snippet (ook wel Google Answer Box genoemd) is om de bezoeker direct antwoord te geven op zijn of haar vraag, zonder dat er verder doorgeklikt hoeft te worden op een van de zoekresultaten. Het antwoord op de vraag kan verschijnen in de vorm van een alinea, opsommingslijst of tabel.

Featured snippet op desktop

Wat betekenen featured snippets voor SEO?

Het doel van zoekmachineoptimalisatie is het zo prominent mogelijk maken van jouw website in de organische zoekresultaten. Zoals je in het bovenstaande voorbeeld kunt zien, staat de featured snippet opvallend boven alle organische zoekresultaten. Je ziet een stuk tekst en een ondersteunende afbeelding. Omdat alleen de betaalde resultaten nog boven de featured snippet staan, wordt dit ook wel ‘positie 0’ genoemd. Positie nul kent nog twee andere grote voordelen:

1. Groot in beeld op mobiel

De featured snippet neemt op desktop al veel ruimte in beslag, maar op kleine schermen van smartphones des te meer. Afhankelijk van de lengte van het antwoord, kan jouw website het grootste gedeelte van het scherm van de bezoeker in beslag nemen. Zie ook het voorbeeld hierboven.

Met het gegeven dat meer dan 50% van alle zoekopdrachten in Google via een mobiel apparaat gedaan worden, levert dit mooie kansen op om het scherm van de gebruiker over te nemen.

Featured snippet in Google Assistant

2. De kansen van voice search

Featured snippets spelen ook een belangrijke rol in gesproken zoekopdrachten. De antwoorden die zichtbaar zijn in deze uitgelichte snippets, worden namelijk door de virtuele assistent van Google gebruikt om antwoord te geven op de vragen die gebruikers hardop stellen. Als gebruikers meer willen weten, kunnen ze op hun smartphone doorklikken naar jouw website.

De verwachting is dat in 2020 vijftig procent van alle zoekopdrachten via voice search of spraakopdrachten gedaan worden. Met de lancering van de Google Assistent in het Nederlands afgelopen week voor zowel Android als iOS, is er op dit gebied ook een grote stap gezet.

Tegen het einde van het jaar komt de slimme Google Home-speaker in ons land, wat ook gegarandeerd zal bijdragen in het aantal gesproken zoekopdrachten. Het wordt nu echt tijd om jouw website hierop voor te bereiden.

Klikken gebruikers dan nog wel door naar mijn website?

Het meestgebruikte argument om je website niet weer te geven in de featured snippets (hier is een stukje code voor die je in je website kunt opnemen), is dat er voor de gebruiker geen reden meer is om door te klikken naar de website die het antwoord geeft. Je hebt immers al antwoord gekregen op (een deel van) je vraag.

Case studies van Search Engine Land en Hubspot tonen aan dat er juist een hogere Click-Through-Rate (CTR) op positie 0 is. En dat is op zich niet zo gek, een gebruiker kan nog niet helemaal tevreden zijn met het antwoord en meer informatie willen. Of er zijn aanvullende vragen.

Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de fase waarin de gebruiker zich bevindt. Zoals aan het begin van de customer journey. Door gebruikers al vroeg in aanraking te laten komen met jouw merknaam, kan dit in een latere fase leiden tot een conversie.

Hoe komt jouw website bovenaan als featured snippets?

In het volledige artikel van Frankwatching vind je vier tips om de kans op een prominente positie in Google in de vorm van een featured snippet te vergroten.