29 augustus 2016

Welkom in de conversiegerichte wereld: met voldoende lef krijg je een toegangskaartje!

Patrick Petersen

In de jaren negentig zijn de wortels gelegd voor de huidige internetmarketing en e-commerce. Als online consultant kom ik weleens bij de mensen thuis. Nu – bijna 20 jaar later - maak ik mij zorgen. In 1993 was ik hyperactief in het sociale medianetwerk De Digitale Stad (DDS). Gastenboeken, grafische en 3D chatboxes, instant messages en discussiefora waren toen al hyperactief. Mijn @dds.nl mailadres heb ik lang gekoesterd. DDOS-attacks en echte hacks waren er ook al. QR-codes hadden we al in 1994. Succesvolle e-commerce hadden we met Wehkamp.nl al in 1994. E-mailmarketing werd in 1995 al massaal ingezet en ABN AMRO begon in de jaren negentig met online bankieren. Goeroe Ben Tiggelaar schreef zijn bestseller Internetstrategie om ons wat praktische denkkaders mee te geven. Echt onbeperkt mobiel internetten konden we al in 1999. De hamvraag hierbij is dan ook: Zijn wij nu echt gericht online marketing en e-commerce gaan inzetten en heeft die revolutie nu echt tot resultaat geleid?

Wel massaal, geen personal DNA

Wat duidelijk is veranderd, is het massale gebruik. We kopen en beoordelen steeds vaker onze 'commerce' via de mobiel. Een website hebben we allemaal, net als dat we ‘iets’ doen met sociale media. De retail heeft steeds vaker ergens een online shopje. Breng je iets naar de massa, dan wordt bijvoorbeeld online commercie voor diverse industrieën interessant. Toch is de gerichtheid - anders dan presentie - daarbij key. Een groeiproces dat marketing nodig heeft om de boel door te ontwikkelen en letterlijk markten te bedienen. De vraag daarbij is wel: wat heeft die massale virtualisatie gedaan met het management en de DNA van organisaties?

Instrumentaal versus tussen de oren

In de beginjaren mocht ik als broekie-met-te-weinig-grijze-haren met management om de tafel zitten. Een feest was dat. Want ‘met dat internet moesten we wat gaan doen’. Duidelijk. Het is deze uitdrukking die ik gerecycled zie waar het gaat om social media, contentstrategie en het populaire “…we willen snel een social business worden en we verwachten binnen een jaar dat 50% van de sales via online gaat”. Alsof je met een mixje van nieuwe instrumenten even de organisatiecultuur omgooit. Het is de uiting van een instrumenteel gedachtegoed. Tussen de oren zit ‘old skool’ nog in de periode dat je vooral 'aanwezig' moet zijn. Alsof de klant vanzelf naar jouw online shop, app of site komt zwemmen. Een moderne organisatie leiden, lijkt op de gereedschapskist die bij de lokale GAMMA gewoon even anders wordt gevuld. De noodzaak van advies op het gebied van veranderingsmanagement en weboptimalisatie is van vitaal belang. Een beetje consultant heeft de laatste 20 jaar het management weleens de vraag gesteld: “Heb je weleens nagedacht over jouw online strategie en de impact op jouw businessmodel?”. En..."Optimaliseer je periodiek jouw online aanwezigheid nu je online echt aanwezig bent?".

Veeleisend

De praktijk is anders. De ‘new skool’-generatie begrijpt online, is opgegroeid in de nieuwe wereld en heeft die nieuwe manier van denken in het DNA. Zij weten dat de mobiele revolutie zorgt voor een wereld vol transparantie en gemak. Zij begrijpen dat wij overal verbonden kunnen zijn met een diversiteit aan mogelijkheden en dat je zelfs vanuit het zwembad bij het hotel in dat hele verre land zaken kunt doen via het web. Online zijn wij nauwelijks voorspelbaar en zijn de mogelijkheden oneindig. De nieuwe 'demanding' generatie ziet sociale media niet als eng en begrijpt dat authentiek zijn geen jasje is dat je even aantrekt. Die online belofte wordt eerst gecheckt op de diverse platformen en binnen eigen communities, voordat er een overweging tot koop ontstaat. Op dat moment begint een oriëntatieproces waarbij usability van de bezoeker wellicht een koper maakt. Het blootleggen van die customer journey is het nieuwe 'naakt'.

De nieuwe generatie heeft geen geduld meer

De nieuwe generatie – de real time generatie – staat al te trappelen. Deze generatie heeft – anders dan generatie Y – geen geduld meer voor old skool. De verdeeldheid is aanstaande. Zeiken over de privacy issues van Facebook? Twitter omschrijven als nutteloos gechat? Heel de dag connected zijn betitelen als onzinnig gedrag? Jouw webcare stopt om 17:30 uur? Hoezo kan ik niet met mijn mobiel bij jou bestellen? Het langdurig uitknijpen van oude marketingformules en het afzetten tegen de nieuwe ontwikkelingen begint nu zijn tol te eisen.

Welkom in de nieuwe conversiegerichte wereld, met voldoende lef krijg je een toegangskaartje!

Op donderdag 8 september presenteert Patrick Petersen tijdens Hét B2B e-commerce event in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam zijn visie op de mogelijkheden van online marketing voor de B2B markt. Dit event is gratis te bezoeken en is speciaal bedoeld voor handel- en productiebedrijven die meer uit hun organisatie willen halen met een e-commerce oplossing. Na een bezoek aan het B2B e-commerce event krijg je 3 PE-punten toegekend. Als je dit wenst, kun je dit aangeven in het aanmeldformulier. Mis het niet!
Aanmelden voor Hét B2B e-commerce event

Over Patrick Petersen

Patrick Petersen (@OnlineMarketeer), is oprichter van Bureau AtMost, docent, spreker en auteur van het Handboek Online Marketing, Handboek Content Strategie en Handboek Mobile Marketing.