20 oktober 2016

5 manieren om kennis te delen binnen de organisatie

kennis delen

Waarom kennisdeling noodzakelijk is

De online marketing staat bekend als zeer dynamisch en als een branche waar veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen. Voor betrokken partijen betekent dit automatisch dat kennisverrijking en -deling essentieel is om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Het laatste dat je als online marketing bureau wilt, is advies geven dat verouderd of zelfs niet meer kloppend is. We vinden het zelf dan ook belangrijk dat onze specialisten hun kennisniveau op peil houden en zichzelf blijven ontwikkelen. We maken daarom heldere afspraken rondom de verwachtingen en faciliteren verschillende manieren om op de hoogte te blijven of juist zelf kennis te delen. Zo waarborgen we voor onze klanten de garantie dat we een doordachte en/ of vernieuwende aanpak voor hun vraagstuk bieden.

Tekst: Tribal Internet Marketing 

Hoe we dat aanpakken

Binnen de organisatie zetten we verschillende middelen in om kennis te verrijken en kennisdeling te stimuleren. Onderstaand vertellen we in het kort meer over onze aanpak.

Kennissessies

Bij Tribal werken we met verschillende teams. Binnen deze teams zijn kennissessies een vast onderdeel van de planning. Elke twee weken organiseren we centrale sessies waarbij specialisten meer vertellen over nieuwe ontwikkelingen en/ of klantcases. Op deze manier creëren we een centraal moment waarop er enkel aandacht is voor kennis en andere werkzaamheden wijken. Deze kennissessies zijn dan ook verplicht om bij aanwezig te zijn.

Sparsessies

Een andere manier van kennisdeling zijn de sparsessies. Het idee is hetzelfde als de kennissessies, met als verschil dat de teams kleiner zijn en er actief gediscussieerd wordt over topics. Elk team heeft één of twee specialisten die topicleider zijn en de discussie leiden en sturen. De interactie tijdens deze sessies is hoog en de uitkomsten interessant. Ook de specialisten zelf geven aan dat ze dit als een prettige manier ervaren om kennis uit te wisselen en/ of juist even te klankborden op collega’s.

Workshops

Workshops zijn in onze ogen een sterke manier om kennis over te dragen vanwege het interactieve element. We organiseren dan ook workshops in verschillende vormen. Intern stimuleren we kennisdeling door specialisten workshops te laten verzorgen voor medecollega’s. Dit gebeurt zowel binnen de disciplines zelf (bijvoorbeeld een level 4 consultant die de junior specialisten in de teams  bijspijkert) als overkoepelend. Zo organiseren we regelmatig workshops voor specialisten uit andere teams. Onze visie is dat je expertise stijgt als je ook buiten je eigen vakgebied kijkt en weet hoe je andere disciplines ergens bij kunt betrekken.
Daarnaast gebeurt het regelmatig dat een extern specialist een workshop komt geven over nieuwe ontwikkelingen. Zo hadden we in dit voorjaar Google Mobile Specialist Max van der Heijden op bezoek om niet alleen meer te vertellen over UX op mobiel, maar dit ook direct toe te passen voor een aantal klanten. Ook hier weer speelt het interactieve element een belangrijke rol. Niet een paar uur luisteren naar hoe het moet, maar ook direct in praktijk brengen.

Blogs & (interne) nieuwsbrief

Een basic manier van kennisdelen die we inzetten, zijn blogs en nieuwsbrieven. Deze middelen zetten we zowel in binnen de organisatie als voor geïnteresseerden buiten de organisatie. Onze interne nieuwsbrief Tribal Talk houdt bijvoorbeeld iedereen wekelijks op de hoogte van ontwikkelingen en nieuwe  blogs. Maar ook op de externe nieuwsbrief zijn veel medewerkers ingeschreven. Iets dat in onze ogen een teken van betrokkenheid is.
Daarnaast schrijven alle specialisten meerdere blogs per jaar over topics binnen hun vakgebied. We stimuleren medewerkers dus om ook buiten de organisatie onze kennis te verspreiden en bij te dragen aan onze reputatie als autoriteit binnen onze branche. Deze blogs verschijnen op onze eigen website en worden maandelijks in de nieuwsbrief meegenomen. Trots zijn we ook op onze nieuwe samenwerkingen met platformen zoals Twinkle en Marketingtribune die regelmatig artikelen van onze specialisten publiceren. 

Op 7 december deelt Tribal kennis over bijvoorbeeld SEO, SEA, CRO en Display Marketing op het Performance Marketing Update Event in de Brabanthallen te 's-Hertogenbosch. Binnen één dag ben jij op de hoogte van de ontwikkelingen in jouw vakgebied. Bestel hier je kaarten voor het event. 

(Speciaal voor e-Academy registranten hanteert Tribal een kortingstarief van €149)

Tribal Internet Marketing is learning partner van e-Academy.